Defter tasdik ücreti ile ilgili her yıl, yıl sonu yaklaşırken araştırmalar sorular çoğalıyor haliyle. Ancak yine de bazı hususları netleştirmek gerek.
Defter tasdik ücreti diye yıllardır adlandırılan ücret aslında sadece gidip defter denilen şeyi noterde tasdik ettirmek demek değildir. Mali müşavirlik ofisinizde sizin işlemleriniz için sizin adına satın alınması gereken ofis ekipmanları, kırtasiye, yazılım, internet hizmetleri, noter masrafları gibi tüm giderleri kapsamaktadır. Nasıl bir Doktor’ a gidildiğinde tedavi için ayrı, ilaç için ayrı bedel ödüyorsak sarf malzemeler için de mali müşavirlik ofisleri ayrıca bir bedel ön görüp yıl başında bu bedeli talep ediyor. Bazı mali müşavirler yıl başında almak yerine konuşup yıl içerisindeki muhasebe ücretine ilave ediyor.
Defter tasdik ücreti neye göre belirleniyor?
Ofiste kullanıla yazılıma, yazılımın lisans türüne, süresine, yazılımcının çalışma şekline göre değişmekte. Ana maliyet bu yazılımların yıllık lisans yenilemeleri ve bulut ortamda saklama hizmetlerinden kaynaklanmakta. Ayrıca bu verilerin güvenle saklanması için kendi ofislerinizde de bir yatırım maliyeti hesaplayacak olsanız (güvenlik duvarı, bulut yazılım, yedekleme üniteleri, bilişim alt yapısı, internet alt yapısı, sabit demirbaş yatırımı vb.) bu rakamların çok çok üstüne çıkacaktır. Keza muhasebe yazılımını da yine şirketinize satın almak isteseniz, siz karşılasanız bütün maliyetleri yine kat ve kat daha fazla çıkacaktır. Mali müşavirlik ofisleri bazı yazılımları tüm mükellefleri arasında ortak kullanır, bazılarını firma firma lisans alır vs. o yüzden her türlü maliyetleri sizden daha uyguna gelecektir. Birde birisi sizin için bunun sorumluğunu alıyor ve yılda cüzi bir ücret talep ediyor. Defter tasdik ücreti denilen miktar da bu maliyetler dikkate alınarak hesaplanıyor ve her mali müşavirin her mükellefin rakamı bu yüzden farklı çıkıyor.
Defter tasdik işlemini kendim yaptırabilir miyim?
Evet yaptırabilirsiniz, ancak 2025 yılı itibariyle zaten defterleriniz bir çoğunun tasdik edilmesi işi ortadan kalktı. Daha az sayıda defter tasdik ettirilecek. Ancak siz bu bedeli ödemediğinizde mali müşaviriniz en küçük harcama için bile muhasebe ücreti dışında ayrıca masraf tahakkuk ettirmesi gerekecek ve bu da hiç hoş bir çalışma şekli olmayacak. Uygun rakamda anlaşılıp işinize sahip çıkan, sizin hakkınızı gözeten bir mali müşavire bu ücreti ödemeniz yerinde olacaktır.
Defter tasdik ücreti nereye ödenir?
Defter tasdik ücreti yukarıda da açıkladığımız gibi daha çok yazılım lisansı satan yazılımcılara pay edilir, noterlere, kırtasiyeye, iletişim araçlarına ve bilgi işlem alt yapısına dağıtılır. İnce detaylara girilirse belki mali müşavirlik ofislerine de kalan miktar olur ama bu ödenen ücretler içerisinde küçük bir payı temsil eder. Bu sebeple bu ücretin tamamı mali müşavirlik ofislerine ödenir.
Kimler defter tasdik ücreti ödemeli?
Basit usul işletmeler, işletme defterleri (şahıs şirketleri olarak geçiyor), limited şirketler, anonim şirketler ve diğer şirket türleri ticari faaliyeti olan ve bir mali müşavir ile anlaşması olan tüm işletmeler için defter tasdik ücretleri ödenmeli.
Kanunen zorunlu mu?
Kanunen zorunlu değildir. Ama ödemek istememeniz halinde mali müşavirinizin size tebliğ edeceği ekipman ve hizmetleri (yazılımlar, lisanslar, kırtasiye ekipmanları ve defter tasdikleri) satın alıp teslim etmeniz hizmetinizin aksamaması ve kanunen yerine getirilebilmesi için zaruridir.
2025 yılı defter tasdik ücreti ne kadar?